mandag 17. mai 2010

Kjedelig

Sykkelen min har sett bedre dager. I løpet av vinteren har dekkene på begge hjulsettene mine morknet sånn at jeg har vært litt redd for å kjøre på dem. En kontrollmåling av kjeden viste at den var mer enn moden for utskifting. Og på toppen av det hele har det begynt å bli litt slark i kranken i det siste. Nye dekk og ny Wippermann-kjede kom i hus noen dager før Nordhordland rundt. Jeg fikk skiftet nye dekk på det lette hjulsettet kvelden før rittet, og tenkte det var litt dumdristig å bruke splitter nye dekk i et ritt. Kjedet turte jeg ikke å bale med. Nå kan jeg angre.

Jeg var omtrent last man standing i massevelten uti Austmarka. Skrensen min stoppet omtrent 43 cm fra folkehopen med brukne sykkelrammer, ødelagte hjul og ømme albuer. Så jeg fikk listet meg forbi uti grøfta, og prøvde å henge meg på bakhjulet til Rune E. som også hadde holdt seg på halen av feltet, og dermed gått klar av velten. Vi, det vil si Rune med meg halsende etter, tok igjen gruppe 2, der også Arne S. satt med. Vi gled rett inn i noe som så ut som begynnelsen på en rulle, ved inngangen til den første skikkelige bakken. Men jeg hadde ikke nådd teten i rullen en gang, før jeg ubønnhørlig begynte å sige bakover og ut i ingenting. Det var ikke mer luft å hente, og jeg sakket nådeløst akterut.

Jaja, det kommer mange bak, tenkte jeg, så jeg kan bare roe ned og lade batteriene. Jeg kom til toppen av bakken ved Namntveit, hørte kakkelet av et felt bak meg, og gjorde klar til å gire opp og henge meg på. Så gikk kjeden av. Og jeg klarte ikke gire det på igjen. Feltet måtte bare fare, mens jeg satt og så ned på et vridd kjede. Massevelten i Austmarka var åpenbart bare et forvarsel om at dette ikke var dagen for sykkelturer rundt Nordhordland.

12 kilometer varte årets ritt. Det var da litt lenger enn Lars kom. Men jeg kan love at det er ganske langt fra Namntveit til Alversund når du bare kan sparkesykle. Heldigvis traff jeg Kåre som hentet sykkelen og et forvridd forhjul med bil i Austmarka.

Nå har sykkelen fått nytt kjede også. Og når jeg tenker meg om, spørs det om ikke kranktannhjulene også trenger fornying.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...