onsdag 25. august 2010

Jobbgeiter når nye høyder - Glittertind

De aller sprekeste jobbgeitene Anne-Grete, Jostein og Sissel hadde fortsatt futt i beina og satte kursen mot Glittertind dagen etter at Galdhøpiggen var besteget. Vi startet med friskt mot og i godt tempo i en god oppoverbakke som tok ca 1 time, før det flatet litt ut og vi gikk innover i fjellet. Vi tok igjen en turgruppe fra Rieber Mohn og jogget lett forbi dem, kroppen kjentes fin og lett ut, og motivasjonen var på topp! Vi balanserte på mange steiner over brede elveleier og passerte en flott kulp med friskt, klart og rennende brevann. Vi var alle enige om at vi skulle ta et bad der på vei tilbake. Etter ca en halv time på tilnærmet flat mark, startet den virkelige stigningen. Det var i starten klatring opp den bratte fjellsiden og vi måtte senke tempoet betraktelig og finne en god rytme som fikk oss oppover, en fot foran den andre… Jostein gikk foran og viste vei, men vi jentene hang godt på. Sludd og snø stoppet oss ikke, vi var godt utstyrt og vi måtte ta på det meste av klærne vi hadde med i sekken etter hvert som vi besteg stadig flere høydemeter. I iveren etter å nå toppen, glemte vi å tilføre næring til kroppen så de siste hundre meterne var tunge å gå. Breen på toppen var dekket med blåis, men pga nysnø kunne vi gå på breen og nå det aller høyeste punktet 2465 moh! Vi nådde toppen etter 3 timer og 20 minutt fra veien og adrenalinkikket var til å kjenne, føle og høre på! En fantastisk opplevelse!

Turen nedover gikk greit, men vi kjente på knærne at vi hadde gått Galdhøpiggen dagen før. Vi var ikke like varm i kroppen på vei nedover når vi kom til kulpen som vi hadde vært på vei opp, men kom til at kroppene hadde godt av en sjokkavkjøling -  så vi kastet oss uti. Og ja, det var en iskald sjokkopplevelse, til og med pulsklokken stoppet! Men helt fantastisk!

Resten av turen ned gikk fint. Vi brukte like lang tid ned som opp, så vi kom til at vi hadde gått godt på oppover. Turen ble avsluttet med en iskald brus på Spitersulen før vi satte kurs mot Bergen og tilbake på jobb dagen etter.

Vi gleder oss allerede til neste års tur!

Tekst og bilder: Anne-Grete

1. For en flott tur! Synd jeg hadde knær som en 70 år gammel dame, dette skulle jeg vært med på. Kjusa dere!

2. Nesten så jeg blir litt missunnelig på oss jeg også:-) Var en helt fantastisk opplevelse!

Anne-Grete

3. Jobbgeitene er virkelig i støtet for tiden og referatene er velskrevne og ikke minst inspirerende for både fjellgeiter og sivile som er innom nettsiden vår. Kombinasjonen Galdhøpiggen og Glittertind kan bli en fin Fjellgeit-tur neste år, mens jobbgeitene fortsetter sin krevende ferd mot nye tinder.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...