mandag 18. mai 2009

Nye hjul til raceren

Jeg har slitt ut mitt første hjulsett, og da melder spørsmålet om oppgradering seg. Hvis du skal gjøre sykkelen enda bedre å sykle på, har du mest å vinne på å bytte ut hjulene. Dette har mye med vekt å gjøre, men også luftmotstand og styrke.
Vekt: Du kan spare noen hekto i dødvekt ved å skifte til lettere hjul, men det interessante er at når du sykler, så vil vekten ytterst på hjulet doble seg. Et hekto lavere vekt på felg/dekk/slange svarer til to hekto lavere vekt på sykkelrammen. Årsaken er at du bruker energi på å få hjulet til å rotere, og jo tyngre felgen, slangen og dekket er, jo tyngre er det å sette hjulet i sving. Gode hjul har derfor lav vekt i felgen, mens vekten i navet er mindre viktig. Vekten er viktig ved aksellerasjon, dvs. når du kjører teknisk vanskelige ruter, gjerne med mange stigninger. Vekt i hjulene er mindre viktig for en temporytter på flat landevei.
Luftmotstand: Hvis du og sykkelen veier 90 kilo og kjører 32 km/t på flat landevei i vindstille vær, bruker du 76 % av energien på luftmotstand, i 40 km/t bruker du 83 % på luftmotstand (hvis du er lettere, er luftmotstanden en enda verre motstander, henholdsvis 82 og 87 %). Du sparer altså atskillig mer på å gjøre aerodynamiske grep enn vektmessige grep. Aerodynamiske felger har en dypere, dråpeformet profil. Noen produsenter bruker dessuten flate spiler som bryter luften bedre.
Styrke: Brostein og dårlige veier krever mer fokus på styrke enn vekt.
Dekk og slange: punkteringssikkerhet er noe vi ofte setter høyt, og punkteringsbeskyttelse går dårlig i spann med lett vekt. Men hvis du har et godt dekk som Continental GP 4000 S, så kan du godt gå litt ned i slangevekt. Maxxis har superlette slanger som Flyweight (54 g) og Ultralight (67 g). Til sammenligning veier en alminnelig Continental Race 28-slange 105 g. Jeg har foreløpig bare funnet Maxxis på XXL.no. Hvis du har fire slanger på sykkelen (to på hjulene, to i reserve), så sparer du altså 300 gr i vekt (50 g x 6).
Kilder: Denne siden har noen gode tips om utstyr:http://home.smartcall.no/hog021/ og mer vitenskapelige betraktninger finner du her:http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...