søndag 28. juni 2009

Exploration goat - Lyderhorn


Av frykt for å gå litt lei av de vanlige rutene på Løvstakken, Stoltzen og Vidden har jeg bestemt meg for å kjøre i gang konseptet "Exploration goat". Målet med konseptet er å utforske ulike turforslag som er beskrevet i BT og Bergen Turlag sin bok "Turløyper i bergens-området". Dette trenger ikke å bli et solo-prosjekt, så det er bare å ta kontakt hvis noen vil slå følge!

Første tur for utforskning - Lyderhorn. En velkjent turrute for mange, men uprøvd landskap for meg!





Lyderhorn er det vestligste av de syv fjell, og rager 397 meter over havet. Fjellet beskrives som relativt lett å bestige, og det er en rekke forskjellige stier som fører til toppen. Jeg valgte denne gangen å gå fra NUTEC i Gravdal. Jeg parkerte scooteren ved veibommen som er satt opp i den bratte bakken som følger like etter NUTEC. Turboken foreslo å følge asfaltveien videre oppover mot fornminnene på Kvarven, helt til veien går over i grusvei.

Denne asfaltveien var relativt uspennende, og tok ca 15 min i rask gange. Det ble langt bedre på grusveien, som raskt gikk over i en sti og en trapp ned mot Skålevikvannet. Stien videre gikk på vannets vestside i sørlig retning. Neste kvarteret av turen gikk lett innover en svaberg-lignende sti uten noe særlig stigning før siste partiet mot selve toppen. Her var det nokså bratt opp, men enkelt å gå. Nådde toppen på 40 min og 34 sek.

Fra toppen var det et flott rundskue og svært god oversikt over skipsleden til Bergen.

På veien ned viste det seg at det var lett å ta inn på feil sti...så jeg holdt på å ende i suburben. Fikk hentet meg inn igjen på samme sti som jeg kom fra, men det ble noen ekstra steg + litt hodebry. Neste gang må jeg følge bedre med på vei opp!

Tok meg tid til å utforske ruinene av fortet på Kvarven. Kommunen har tilrettelagt godt for besøkende, med toaletter, fine områder for grilling osv. Her kommer jeg gjerne tilbake!
Kanon- og skytestillingene skiller seg ikke så mye fra andre fort som kan oppsøkes, men utsikten mot Askøy og broen er verdt avstikkeren i seg selv.

Nede ved scooteren igjen oppdaget jeg at det var mulig å ta en terrengvei det første stykket i stedet for asfaltveien. Den vil jeg prøve ut neste gang!

Passer for: Alle. Passerte mange småbarnsfamilier på veien.
Terninkast: 5

Neste tur blir trolig: Munkebotn-Orretua-Kvitebjørnen-Rundemannen-Fløyen

3 kommentarer:

  1. Lyderhorn er et kjempe fint fjell, er vel det fjellet jeg her vært på flest ganger, er oppvokst rett ved Kjøkkelvik skole. Liker å gå opp ved Esso i Skålevik og ned Grisetrynet, litt bratt å gå opp ved Kjøkkelvik skole;)

    SvarSlett
  2. Takk for innspill, Monica! :)

    Neste gang kommer jeg til å starte turen fra Esso i Skålevik, ene og alene for å kunne si til folk at jeg har vandret på Grisetrynet...

    SvarSlett
  3. Dette er ein strålande ide, men det krev nok hakket meir tilltak. Det får me heller stå i :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...