lørdag 26. september 2009

Tung dag for stoltze-jubilanten

Lørdag 26. sept, kl 22. Det er nesten syv timer siden jeg sprellet som en nybløgget makrell utenfor sekreteriatet på toppen av Stoltzen, fullstendig lamslått etter den desidert tyngste av årets 50 turer i den berømte kleiven.

Nå sitter jeg i sofaen og noterer meg en en rekke indisier på en kropp i disharmoni,  med utslag som feber, svettebyer, hodepine, ømme ledd og stiv nakke. Det jeg tidligere i dag klassifiserte som dårlig dagsform, ser nå ut til å gå over i en mer håndfast skolemedisinsk diagnose. Under slike betingelser er det vel nokså legitimt å forsone seg med at målet for dagens jubileumstur ikke ble innfridd. Jeg var tørrkjørt og fullstendig tom for krefter lenge før båren (midtveis), og både før og etter tre-trappene måtte jeg stoppe helt opp noen sekunder, før jeg fikk samlet nok viljestyrke til å fortsette det pinefulle løpet i rett retning. Passerte mål på 14.17.

Med en pers på 13.48 fra forrige uke, ser jeg allerede nå frem til neste års løp, og å høre den entusiatiske speakeren lese opp en tid nede på 12-tallet, mens jeg på stoltzen-typisk vis, nok en gang ligger sammenkrøllet på prammen foran teltet hans.

Jeg vil avslutningsvis gratulere de andre fjellgeitene med sine svært gode resultat i årets Stoltze-løp. Av de fire treningskameratene som deltok, klarte 3 av fire å sette ny rekord, og det er veldig bra. Det er effektivt og kjekt å trene sammen,og da kommer også de gode resultatene. Hvem vet, neste år er det gjerne en hel flokk fjellgeiter på startstreken -iført fjellgeitenes egen stoltze-kolleksjon.

6 kommentarer:

  1. Jeg vil bare få legge til at stoltze-sesongen ikke er over helt enda og at det fortsatt er en målsetning å komme under 13.30. Du har vel ikke tenkt å gi deg du heller Pål, som bare mangler 8 sekund på å nå dette del-målet.

    SvarSlett
  2. Du skal få valgfri is på Mulen mat hvis du klarer under 13.30 før sesongen er over! Vil du forresten flagge et mål for 2010..?

    SvarSlett
  3. Tja, jeg har vel allerede avslørt at jeg ser frem til å høre speakeren lese opp en tid nede på 12-tallet. Det får bli målet for neste år.

    SvarSlett
  4. Sesongen er ikke slutt før 13.30 er oppnådd.

    SvarSlett
  5. Gartulerer Lars! Jeg forstår at jeg er nødt til å begynne å løpe i Stolzen for å holde deg unna på sykkelsetet neste år. Fire ganger på én dag er vel ikke helt åndsfriskt, men må innrømme at akkurat det tente meg litt. Hvor var det du kjøpte de skoene, sa du? (Jeg har selv en pers på ca 18.30 fra 1997 (uten innlagte mat og røykepauser), dengang jeg la inn tre treningsturer i Stolzen uken før 7-fjellsturen, og syntes jeg hadde lagt et fint treningsgrunnlag. Jeg har mao. litt å jobbe med).

    SvarSlett
  6. Takk for det, Dag. Første turen jeg hadde i vår var på ca 17.50, så sagt litt på spøk; hver av de 50 turene i Stoltzen har i snitt ført til en forbedring på 4.8 sekund, ned til pers på 13.48. Og ja, neste år blir jeg kanskje noen hakk raskere på sykkelen, så da slipper jeg ikke taket like lett -hverken i Vallaheiene, Trengereidbakken eller over Vollum. Gleder meg allerede til sesongstart!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...