onsdag 18. august 2010

Jobbgeiter på Flåfjellet

Som en siste oppkjøring før den store turen til helgen hadde vi i dag valgt oss et nytt og spennende fjell, Flåfjellet i Arna. Her kan man komme til fra tre ulike stier. Vi valgte det vi trodde var den letteste (vi ville jo ikke slite ut beina før Galdhøpiggen) og gikk fra Bratland via Skavdalsfjellet. Vi parkerte på et busstopp like etter Søylenvannet og tuslet i vei oppover. Det hele begynte veldig bra; gresskledd sti, oppholdsvær, en lykkelig hund og tre glade jobbgeiter med en drøm om nakenbading på returen. Vi kom kjapt opp til Furedalsvatnet og innså at bading der var lite fristende - bare evje og grums så langt øye kunne se. Så bar det oppover. Vi forsto raskt at kartet og beskrivelsen ikke hadde underdrevet da det sto at stien nesten er usynlig til tider. Sti kan defineres på mange måter kom vi frem til. Vi lekte en av barndommens nesten glemte skatter: Vi går rett frem, samme hva vi støter på!  Forbausende nok fungerte dette usedvanlig bra (hvis man ser bort fra alle spindelvevene, med påfølgende småkryp, den førende jobbgeiten, Linda, fikk i trynet og på kroppen underveis).

På vei oppover møtte den giftesyke jobbgeiten, Linda, flere frosker. Som seg hør og bør måtte hun prøve ut om drømmeprinsen var skjult i en av dem.

Etter ca 40 minutter kom vi til en knøttliten varde og lurte på om dette kunne være toppen. Vi fant fort ut at vi måtte videre, vi måtte bare spise blåbær, store blåbær, gode blåbær og veldig mange blåbær!

Blå rundt munnen og møkkete på beina gikk vi videre med sol i fjeset. Endelig, en topp. Etter noe rekognisering kom vi frem til at vi nå var på Skavdalsfjellet og vi kunne tydelig se varden på Flåfjellet, riktignok en del knauser lenger fremme. Turgeneralgeiten Mai Liss ble så hektet på blåbær at hun vurderte å sette seg i en tue mens de to spreke jobbgeitene skulle løpe bort og klippe for henne ( i topptrimboksen). Dette ble klart og tydelig avvist av den mest standhaftige jobbgeiten, Anne G. Dokumentfusk er jo som kjent en alvorlig forbrytelse.

Etter ca 1,5 time var vi fremme ved varden på Flåfjellet. Her hadde vi flott utsikt til Ulriken, Løvstakken, Nesttun, Bønes, ja nesten til Os. Vi koste oss med turbarer, både fra Bixit, Nutrislim og Wasa, før vi startet på returen.

Nå gikk det lettere å finne stien/stier - muligens fordi vi i løpet av turen hadde redusert sterkt på kravene til hvordan en sti ser ut:) Etter ca en time (inkludert en god del blåbærspising) var vi nede igjen ved bilen.

Ettersom det i dag bare var kvinnelige jobbgeiter med, avsluttet vi med stil: svette, skitne og sultne shoppet vi på XXL ved Lagunen. Nå er vi klar for den store ildprøven. Vi gleder oss til Galdhøpiggen lørdag og Glittertind søndag.

Dersom du syntes denne turen virket firistende finner du kart og veibeskrivelse her: http://www.topptrim.no/bergen/

Gratulerer til jobbgeit Bjørn Helge, som akkurat denne dagen ble pappa til lille Hanna! Vi regner med han er klar for nye turer snart. Til våren og med bæremeis:)