Vil du vite hvordan det var å sykle til Voss i år? Nå skal
jeg fortelle deg hvordan det var:
Det regnet!
Ikke før var vi passert Nesttun før himmelen åpnet seg, og
alt det som var der oppe av flytende skulle åpenbart ned over Helldalen og
Espeland, Skyggestrand og Trengereid, Gullbotn og Kvamskogen. Ikke et øye var
tørt. Sykkelbrillene dugget på utsiden. Når jeg reiste meg i sykkelsetet,
kjentes det ut som jeg pisset på meg, når alt det lunkne vannet jeg samlet opp
mellom huden og sykkelskinnet plutselig fant vei nedover lårene.
Jeg trengte ikke drikke. En mann som meg trenger 3-4 liter
drikke på turen til Voss. Jeg drakk en halvliters flaske før start og en 0,75
liters flaske på den siste timen mellom Kjepso og Voss. På Voss pisset jeg to
ganger. Sikkert en liter hver gang. Det var ingen ende på det. På toget til
Bergen pisset jeg to ganger, på kafeen på Edvard Griegs plass, mens jeg ventet
på sykkeltransporten, pisset jeg også to ganger, og da jeg kom hjem? Herre min
hatt. Jeg har rett og slett absorbert så mye væske at du kunne vridd meg og
hatt vann nok til en ukes kjøkkenstell.På toppen av det hele hadde jeg lagt på meg to kilo på turen til Voss. Er det rart det var tungt opp Skjervet? Rett nok hadde jeg rukket å spise betasuppen og sjokoladepuddingen i idrettshallen på Voss, før jeg kom på vekten morgenen etter. Men to kilo? Jeg skulle vært to kilo i minus, skulle jeg! Jeg slet en uke med å bli kvitt vannoverskuddet.
Jeg ante nok at ikke alt var som det skulle være, der jeg
tørr og fin ventet på startstreken. Det var en sånn forsommermorgen bare Bergen
kan stille opp med. En sånn morgen som gir minner om andre litt råkalde
morgener, mange år tidligere, da man litt sliten fant veien hjem gjennom smitt
og smau etter en lang natt i festlig lag.
Jeg forsto fort at det ikke ville holde. Gruppen la ut i et
avsindig tempo oppover Fjøsangerveien, med Geir Kristiansen i front, og jeg fikk
snart problemer med å holde hjulet foran meg. Jeg hadde syklet fra Eidsvågneset
til start som vanlig, men var vel ikke akkurat varm. En sånn motor som jeg har,
pleier å trenge en time på å bli varm. Trengereid altså. Men skulle jeg slippe
allerede på Fjøsanger, bare fordi jeg ikke var varm? For et nederlag! Jeg beit
meg fast, og pulsen sto i taket til Nesttun.
Så kom regnet. Det falt en slags ro over feltet. Et tilbakevendende problem gjennom de siste årenes deltakelse i Bergen–Voss er at jeg har blitt frakjørt på Trengereid, gang etter gang. I fjor manglet jeg bare 10–20 meter på å ta det siste bakhjulet i feltet over bakketoppen på Gullbotn. I år skulle jeg være med over. Banna bein. Tror du jeg var med over? Det kan jeg fortelle deg at jeg ikke var. Lars kjørte foran meg opp Gullbotn, så gale var det. Jeg måtte slite for å holde bakhjulet til Lars! Sånn går det når man bruker reservetanken allerede i Fjøsangerveien. ”Har du overskriften klar nå, ” spurte Lars kjekt idet han passerte meg. ”Det kan jo skje mye ennå, ” snøvlet jeg liksom optimistisk. Det var jeg ikke. Optimistisk, altså. Jeg var dypt nede i kullkjelleren.
Men det fine med kullkjelleren er at dypere kommer man i
grunnen ikke. Det hadde gått en time siden start, og nå var jeg vel så varm som
jeg kunne bli i griseværet.
Vi samlet oss en seks-sju stykker på veien ned fra
Gullfjellet, og ordnet oss en grei, men ikke særlig rask rulle. Det var vel et
tidsspørsmål før noen ville ta oss igjen. Ingen gadd å følge tempoet mitt da vi
traff bakkene. Da vi nådde hårnålsvingen opp mot Kvamskogen skjønte jeg
hvorfor. Seedet pulje 2 lå rett i ryggen på oss. Thomastoget syklet en tur
rundt oss, før han fortsatte i tet opp bakken mens han heiet på seg selv.
Kapteinen over alle kapteiner, Storedale, var like uforskammet frisk som han
har vært i hele år, og Humblen kvernet av gårde som han alltid gjør, i sitt
jevne, utrettelige, robotaktige tempo.
Det var ikke annet å gjøre enn å bite seg fast. Toget til
Voss gikk nå. Og når kapteinen over alle kapteiner er sjef, er det mulig å
henge med. Ikke for alle, rett nok. Lars hadde nok brent av kruttet før
Gullbotn, han også, og når Storedale kommanderte full rulle like før feltet
vippet over kneiken til Eikedalen, så sto Lars igjen på perrongen. I målområdet
på Voss gikk det seinere et rykte om at Lars hadde blitt sett mutters aleine nedi
Vassenden, før Skjervet, der han var dypt konsentrert om å smelte hull i
karbonstyret med laserblikket sitt. En oppfordring om å henge på et bakhjul
skal ha blitt blankt avvist.
Toget til Voss gikk som en kule i drittværet (ja, for vi må
ikke glemme at regn er en eufemisme for det været vi hadde omkring oss denne
dagen). Ved Fyksesund tok vi igjen første lag i lagkonkurransen, og Thomastoget
kjørte noen turer rundt dem mens han ropte: «E’kje det herlig? E’kje det
herlig?». I Granvin tok vi igjen det andre laget. Ja, vi holdt så stor fart
innover flatene langs fjorden at vi hadde holdt tritt med hvem som helst.
Faktisk var det ingen som kjørte så fort som oss langs Granvinsvatnet, med en
snittfart på omkring 50 km/t. Det sier Strava’en min, nemlig, og jeg var til og
med KOM (Konge på haugen, på engelsk) en stakket stund, helt til det kom en
avhopper i kostebilen, som hadde glemt å slå av GPSen sin.
Men på veien til Voss er det bakker også, og en av dem heter
Skjervet. Her skilles klinten fra hveten, og hjernen min hadde bestemt at i
Skjervet skulle jeg slippe. Så det gjorde jeg, uten minste motstand. Hjernen
min hadde nemlig fått den lure ideen at jeg bare kunne sitte på halen til CK
Sotra-laget inn til Voss, de vi hadde most forbi nede ved Granvinsvatnet. Men
det varte og det rakk, og jeg måtte trille i kosetempo opp til hovedveien før
de dukket opp. Ikke noe Storedale-jaging her nei, men til Voss kom vi. Jeg brøt
den magiske fireogenhalvtimes-grensen og perset med sju minutter til 4.27. Men det
er litt ergerlig å tenke på at det lille halvminuttet ekstra som jeg unnet meg
opp Skjervet, ble til to før jeg var på Voss.
Men neste år er det meldt solskinn, bare så du vet det! Og
da …
Vil du vite hvordan det gikk med Lars også? Det vil han nok
gjerne fortelle om selv, men jeg tror jeg kan røpe såpass at han fikk noen
minutter i kassen i sammendraget.
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar