søndag 22. november 2009

Å finne sin Maks puls

Hei, dette med maks puls er ikke alltid helt greit å finne. Det er et viktig tema som egentlig burde vært tatt mer fatt i. Min erfaring er at den varierer gjerne 10 slag etter dagsform.
Jeg har en veldig høy makspuls, den ligger på ca 210 slag. På intervall treningene på SATS ligger jeg på 90- 95% av makspuls, ca 190- 200 slag og dette er smertefullt. I dag (selv etter 4 glass vin i går) fikk jeg den opp i 200 slag og det gikk greit. Noen ggr går det imidlertid endel lettere enn andre, har jeg trent godt dagen før er det ikke lett å få den høy dagen etter, og strengt tatt så skal den ike være så høy da heller!

Vil tro de aller fleste stiller inn sin maks puls for lavt, dette ser man tydelig når man feks på Sprek og Blid eller på SATS i Lars Hillesgt bruker pulsbelte som treningssenteret deler ut, mange på min alder ligger da på 80-90% i puls og 150 slag!! Det er svært få 35- 45 åringer som har en makspuls som ligger så lavt som 160- 170 slag f eks. En annen indikasjon på at man har stilt den inn for lavt er også at mange ikke engang blir svett etter det som skulle være en knall tøff interval økt- man ser tydelig at de ikke gir nok jernet. Derfor er det egentlig ikke det beste at man kjører på Puls dersom man ikke sikkert kjenner sine grenser, tror faktisk folk kan holde igjen fordi "klokken viste jo 90%" f eks. Har spurt om ikke treningssentrene kunne holdt noen forelesninger om dette med makspuls og gjøre tester og hjelpe folk til å finne den rette puls for her er det som sagt mye å ta fatt i og treningseffekten kunne blitt bedre for den jevne mosjonist.
Det var nå bare noen personlige betraktninger og erfaringer om saken en vanlig søndags kveld...

Mvh Rune

2 kommentarer:

  1. Takk for interessante betraktininger om temaet! Sett i sammenheng med teksten fra Lars og Olympiatoppen, ender jeg opp med et julegaveønske - pulsklokke!

    SvarSlett
  2. Ja, det er vel dette som dreier seg om å skille den faktiske og teoretiske makspulsen. Mange nyttar vel tommelfingerregelen med 220-alder. Dersom den skulle stemme alltid, vart eg 4 år yngre i går (dette poenget leidde forøvrig til det som nærma seg eksistensfilosofiske betraktningar) :-) Eg var blant dei som i følge klokka (med "teoretisk" maks-innstilling) kom opp i sone 5,6 medan eg jogga legg og skravla samstundes. Dette var også bakgrunnen for eksperimentet til Lars om meg: Å treffe betre på treningsintensiteten, og såleis betre kvaliteten på den.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...